10× více produktů za nejlepší ceny
10× více produktů za nejlepší ceny

Allegro v prvním čtvrtletí v Polsku dále roste a zvyšuje zisk, v Česku spustilo platformu Allegro.cz

Praha, 25. května 2023

Nejdůležitější finanční data.

  • Allegro v 1. čtvrtletí splnilo či překonalo všechny výhledové ukazatele. Nejoblíbenější polská e-commerce platforma i nadále vykazuje odolnost vůči zpomalující se ekonomice i zvyšující se citlivosti zákazníků na cenu zboží. 
  • Hrubá hodnota zboží (GMV) vzrostla v 1. čtvrtletí u polských aktivit společnosti meziročně o 14 % na 12,34 miliardy PLN a díky bezkonkurenčnímu výběru za atraktivní ceny si zároveň udržela tempo růstu ze 4. čtvrtletí. Konsolidovaná GMV včetně Mall Group a WE|DO vzrostla meziročně o 21,4 %.
  • Výnosy z polských aktivit společnosti vzrostly v prvním čtvrtletí meziročně o 22,7 % na 1,71 miliardy PLN. Včetně nově nabytých podniků se zvýšily o 66,7 %.
  • Základna aktivních kupujících společnosti Allegro rostla již čtvrté čtvrtletí v řadě, přičemž v 1. čtvrtletí dosáhla v Polsku 14,2 milionu. Průměrná GMV na aktivního kupujícího byla meziročně vyšší o téměř 10 % a činila 3 582 PLN.
  • Vyšší GMV a provize z prodejů, silný růst příjmů z reklamy a přísná kontrola nákladů přispěly k tomu, že upravený zisk EBITDA z polských aktivit vzrostl v prvním čtvrtletí meziročně o 29,7 % na 600,6 milionu PLN a marže GMV se zvýšila o 59 bazických bodů na 4,87 %. Upravená EBITDA rozšířené skupiny vzrostla o 14,7 %. 
  • Prodejní provize v Polsku vzrostly v 1. čtvrtletí meziročně o 0,57 procentního bodu na 11,02 %, zatímco příjmy z reklamy rostly více než 3,4krát rychleji než GMV, meziročně o +48 %.
  • Klíčovým milníkem pro strategii mezinárodní expanze skupiny bylo zahájení provozu tržiště Allegro.cz na začátku tohoto měsíce. Čeští spotřebitelé tak získali okamžitý přístup k nejširší nabídce zboží na trhu.
  • Společnost Allegro očekává ve 2. čtvrtletí 2023 meziroční růst GMV polských aktivit o 11-12 %, růst tržeb o 16-18 % a růst upraveného zisku EBITDA o 13-16 %. GMV v segmentu Mall ve 2. čtvrtletí dle odhadů meziročně poklesne o 3-6 %, přičemž tržby se očekávají meziročně nižší o 8-11 %. U segmentu se ve sledovaném období dle upraveného ukazatele EBITDA očekává ztráta ve výši 110-120 mil. zlotých. CAPEX se očekává ve výši 110-120 mil. PLN v Polsku a 35-40 mil. PLN v segmentu Mall. Na konsolidované úrovni se ve 2. čtvrtletí očekává meziroční růst GMV o 10-11 % a růst tržeb o 9-11 %. Předpokládá se, že upravená EBITDA konsolidované skupiny bude meziročně vyšší o 3-8 %, přičemž CAPEX ve 2. čtvrtletí dosáhne 145-160 mil. zlotých.
  • V České republice přetrvává náročná makroekonomická situace vedoucí k poklesu spotřebitelských výdajů, což zapříčiňuje pokles GMV u segmentu Mall. Ten by měl v nejbližších měsících pravděpodobně dorovnat nový GMV platformy Allegro.cz. 

„Naše orientace na růst a disciplínu v oblasti nákladů se začíná vyplácet. V polské divizi jsme udrželi růst GMV a zlepšili zisk, čímž se nám podařilo úspěšně nastartovat letošní rok, ačkoliv makroekonomická situace zůstává stále velmi náročná," uvedl Roy Perticucci, generální ředitel společnosti Allegro. „Rozšiřující se nabídka společnosti Allegro a její skvělý poměr ceny a kvality nadále láká stále více klientů – nakupujících i obchodníků – a zároveň se nám daří dosahovat pokroku v promítání rostoucího GMV a výnosů do lepších zisků. Je skvělé vidět, že se spotřebitelé na společnost Allegro obracejí s cílem efektivněji využít své finanční prostředky. Dalším klíčovým cílem je pro nás růst platformy Allegro.cz, u kterého bude nějakou dobu trvat, než vyrovná klesající GMV u segmentu Mall. Stejně jako ve většině středoevropských zemí mimo Polsko, ani čeští zákazníci zatím nejsou s modelem online tržištěm detailně obeznámeni. Ze spuštění české platformy se proto chceme hodně naučit. Naším cílem je vypracovat si účinný manuál, jak na nové trhy ve šlépějích Mallu v budoucnu vstupovat ještě rychleji."

Polské aktivity společnosti Allegro, které tvoří téměř 94 % celkové obchodní činnosti, vykázaly v prvním čtvrtletí výsledky nad očekáváním nebo v souladu s ním. Důvodem byl růst GMV při vyšší míře provizí z prodeje, který podpořil tržby i další zlepšování marží. Růst výběru a atraktivní ceny pomohly zvýšit počet aktivních kupujících na 14,2 milionu a průměrná GMV útrata na kupujícího vzrostla v 1. čtvrtletí v Polsku meziročně o dalších 10 %. Allegro Smart! a Allegro Pay – klíčové služby skupiny Allegro, které jsou dnes již synonymem pohodlného a cenově dostupného online nakupování – nadále zvyšují vzájemnou atraktivitu a zároveň podporují podnikání skupiny. Allegro Pay s funkcí BNPL (kup-nyní-zaplať-později) pokračovala v silném růstu. Hodnota všech úvěrů poskytnutých společností Allegro Pay se meziročně zvýšila o 82 % na téměř 1,8 mld. V budoucnu chce Allegro ve spolupráci s AION Bank uvést na trh nové finanční produkty a služby.

Zákazníci služby Smart! nadále přecházejí na nové cenové podmínky oznámené již v listopadu 2022. Téměř polovina zákazníků služby Smart! přešla do konce března na nové roční smlouvy s vyššími poplatky za předplatné a zvýšenými minimálními hodnotami objednávek, což nepřineslo žádné negativní dopady na množství odcházejících zákazníků ani na výši jejich útrat. Plného přínosu těchto revidovaných podmínek pro zisk bude dosaženo během několika následujících čtvrtletí. V průběhu prvního čtvrtletí společnost Allegro rovněž rozšířila svou vlastní síť výdejních schránek One Box na více než 2 700, čímž zároveň posílila celou svou síť odběrných míst, která je nyní již největší v Polsku.

Akvizice společností Mall Group a WE|DO v roce 2022 rozšířila geografickou působnost skupiny Allegro ve střední a východní Evropě. Nižší než očekávaná ztráta segmentu Mall pomohla skupině překonat očekávání zisku na konsolidované úrovni v 1. čtvrtletí, a to i přesto, že zahrnovala náklady na spuštění Allegro.cz. Nová platforma poskytuje českým zákazníkům přístup k téměř 100 milionům nabídek od více než 20 tisíc obchodníků, což je zdaleka nejširší výběr produktů na českém trhu. Většina produktů je na Allegro.cz v rámci české e-commerce nabízena za nejlepší možné ceny a více než 54 milionů nabídek si mohou nechat zákazníci díky programu Smart! doručit zdarma. Společnost Allegro očekává, že bude nějakou dobu trvat, než se její tržiště Allegro.cz v Česku silněji prosadí. Přetrvávající náročná makroekonomická situace navíc dále omezuje spotřebitelské výdaje, což vede k poklesu GMV u segmentu Mall, který pravděpodobně v nejbližších měsících vyrovná nové GMV generované skrze Allegro.cz. Jakmile nové tržiště získá potřebnou dynamiku, vedení očekává, že Allegro.cz významně přispěje ke zrychlení růstu GMV v celé skupině.

„Nárůst upraveného zisku EBITDA z polských aktivit o 29,7 % pomohl společnosti Allegro ke konci března dále snížit zadlužení v poměru čistého dluhu k upravenému zisku EBITDA na 2,8x," uvedl finanční ředitel společnosti Allegro Jon Eastick. „Náš program úspor Fit to Grow se v prvním čtvrtletí rozběhl naplno a Allegro tak dosáhlo pokroku v oblasti efektivity a generování cash flow. Zároveň jsme nedávno dosáhli milníku, kterým bylo zahájení provozu tržiště Allegro.cz v České republice, a od této chvíle hodláme systematicky pokračovat v rozšiřování geografického pokrytí a ve střednědobém horizontu zrychlit tempo růstu konsolidovaného GMV skupiny. Spotřebitelé po celém světě čelí mnoha výzvám, my však věříme, že nabídka Allegro je správnou odpovědí pro všechny, kteří hledají cenově nejvýhodnější a nejpohodlnější místo pro online nakupování."

Pro více informací kontaktujte, prosím:

Jakub Charvát, Mall Group

Tel.: +420 730 580 977

E-mail: jakub.charvat@mallgroup.com

Vendula Jirková, FYI Prague

Tel.: +420 727 819 270

E-mail: vendula.jirkova@fyi.cz


O Allegro

Společnost Allegro byla založena v Polsku před více než 20 lety a nyní provozuje přední tržiště ve střední a východní Evropě a klade si za cíl stát se platformou první volby pro elektronické obchodování evropských spotřebitelů. Skupina se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů propojuje na své platformě miliony nakupujících s tisíci prodejců, kteří poskytují stovky milionů nabídek. Poté, co se společnost etablovala jako opora pro všechny zákazníky v době pandemie, upevnila svůj status nejpohodlnější nákupní platformy i v době vysoké inflace. Model tržiště Allegro spočívá především v usnadňování prodeje převážně nových produktů obchodníky, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytuje evropským spotřebitelům snadný přístup k nabídkám napříč nákupními kategoriemi, mezi něž patří elektronika, dům a zahrada, sport a volný čas, zboží pro děti, auto-moto, móda a obuv, zdraví a krása, knihy, média, sběratelské předměty a umění.